Kirjoittaja Aihe: Haapalan Pakoputki korjaamo: RS13 -> C33  (Luettu 37937 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Aaperi

  • Vakionaama
  • Viestejä: 831
    • Aaperi.kuvat.fi
    • Sähköposti
Haapalan Pakoputki korjaamo: RS13 -> C33
« : Helmikuu 09, 2014, 12:07:25 ip »


Tammikuussa 2013 hain "pienellä budjetilla, alusta, lukko ja kevennys, kevääksi nippuun"-projektiksi RS13:sen.

Auton hain tutulta kaverilta, myyntipuheina "vähäruosteinen, yllättävän siisti S13, kone vasta hiljattain remontoitu"
Auto siisti päällepäin, pelitti hyvin. Mitä nyt jarruputki vuosi, kytkin sylinterit vuosivat ja kävi todella paksulla kiihdyttäessä (vakio maffi ei oikein pelittänyt).
Tuttuunhan voi luottaa ja alustakin tilattu jo 2 viikkoa aikaisemmin S13-koriin, joten kaupat tuli.

Osoittatui sitten kylä seppien hitsailemaksi, mädäksi, perus S13:seksi.
Kone sentään huollettu hiljattain. No, näitähän sattuu. Nou haart fiilinks.
(Kuvassa jo vanteet alla, tyhjennetty ja madallettu)


Kesä 2013 oli ja meni. Motivaatio oli, meni, oli, meni, mutta hiljalleen, alkaa auto olemaan ajokuosissa.
Josko sitten kesäksi 2014. Vielä olkapää leikkaus tulossa maalis-toukokuussa, joten kiire tulee kuitenkin, saada ennen sitä ajokuntoon...


Ideana on ollut, tehdä ajettava ja ehkä jopa luotettava (CA-moottorilla haha) auto, jolla voi rauhassa treenailla ja opetella oikeasti ajamaan.
Enkä usko, että missään vaiheessa "mörkö-moottoria" tehdäänkään. Miun mielestä, teho ei ole kaikki kaikessa tässä lajissa.
Balanssi, ajotyyli ja hauskanpito ovat omaan makuun tärkeimmät. Joten ei tule LS, JZ tms. swappia.
Jos tekniikka vaihtuu, se on tod.näk. SR-moottori. Tai mistäs sitä tietää, mihin suunnitelmat kääntyy.
Hmm.. SR20DE kaasareilla. Olisipahan astetta raivolla ajettavampi :D

Taustaa edelliseen: Kesällä 2012, ajoin periaatteessä vakio NA6 MX-5:sella, jossa oli halvat coiloverit, teräpunos j.letkut, muokatut olka-akselit ja kemppiperä.
Ikinä ei ole ollut ajaminen niin hauskaa, kuin mitä se oli viskoessa tykkimäen radalla. Sillon lainattiin ajotyyli Runningfree86:ltä.
Niin kovaa kurviin kuin pystyy, raivolla "flick" sisään ja käsijarrun käytölle ehdoton "vain jos ihan pakko". Silloin oppi ymmärtämään, ajotyylin tärkeyden.

Enemmän itse tykkään "japanin ajotyylistä", josta on kerrottu hyvin Outsiders-leffassa.
Kuin myös rakentelu tyylistä, joten ei varmaan ole ihme, jos samaa tyyliä löytyy.


Autoa on rakennettu oman maun mukaan.
Visioita ja motivaatiota haettu Mind Control Racing Factoryn autoista, Nigel Petrie:n (tutummin engineered to slide) vehkeistä,
C's garagen pojilta, Mitto Steelen ex-zenki-S14sesta, Repan S13:sesta, Silver:in ex-R32:sesta, Akitan R33:sesta, sieltä sun täältä.

Auto ei ole kilpuri, eikä varmaan ikinä tule olemaankaan. Vaikka, kaaret tulevatkin jossain vaiheessa, kuin myös turvatankki.
Ajellaan ratapäivillä, treenipäivillä, (kadulla, jos leimataan, tietyn muutoksin). Omaksi iloksi.


Ruostekorjaus ei ketään kiinnosta joten niistä en mitään kummemmin höpise. Rumat saumat ja paikat, ei tule internet pisteitä.
Matta/puolikiiltävä mustakin on suihkittu spray-muodossa, jottei auto ole vihreä/ferrexin harmaa/valkoinen/musta.
Eteen sisälokasuojat on "tynnyröity". Turhia kannakkeita, säiliötä jne. poisteltu sieltä täältä.
Takaa korjaattiin ruosteiset kaaret, leikkaamalla ylimääräiset pois ja sovittamalla Magic Aeron +30mm overfenderit. Ei voi kuin, kehua laatua ja istuvuutta.
Kori on osittain myös, jäykistehitsattu.
Kuituiset etulokasuojat, kontin luukku, konepelti ja Type X etupuskuri + spoileri tulevat ehkä joskus.
Katsotaan meneekö kaiteen ympärille/jonkun kylkeen, ennen kuin ehtii sipistelemään.




Alustaan kuitenkin panostettu. Tai ainenkin yritetty.
Tietenkin perus säädettävät varret ja BC-racingin BR löytyy. Mutta.

Auto kun on "pilalle madallettu" ja tukivarret osoittaa sen vuoksi, "minne sattuu" ja pyörätkään eivät käänny vakiona hurjasti, piti asialle tehdä jotain.
Kun perinteinen suomalainen "mie ite, parempi kuin valmiit osat" -tauti vaivaa, tuumasta toimeen ja etu olka-akselit poikki parista kohtaa.
~30mm roll center korjaus, kääntövarsien lyhennys, ackermanin nollaus. Samalla jatkettiin alatukivarsia 25mm ja boksattiin ne.

Sitten ongelmaksi tulee raidetangon "overcentering". Etu apurunko pöydälle, taas parista kohtaa leikkaus ja hitsaus. Tuloksena, hammastankoa siirretty 25mm eteenpäin ja apurunko jäykistehitsattu.
Hammastankokin toppasi raidetankon sisäpäihin turha äkkiä ja tukivarretkin ovat jatkettu.
Tehtiin hovisorvarilla D-maxin piirrustuksilla raidetanko spacerit ja raidetankoja jatketiin hiukan.
Ei hajua toimivatko modaukset. Se selviää, kun päästään testaamaan kevään koittaessa. Pyörät ainenkin kääntyvät ja tukivarret ovat nykykorkeudella lähes tulkoon suorassa.


(Alemmassa kuvassa, etukulma jostain syystä korkeammalla, kuin mitä tulee olemaan)

Taka-apurunkoon vaihdettiin DW:n alumiiniset helat ja vaihdettiin tukivarsia säädettäviin.
Tulevaisuudessa apurunkoa nostetaan 10-30mm ylemmäksi, jotta saadaan takaakin tukivarret oikeaan asentoon.
Jos ei se riitä, DW:n, Partshopmax:in taka olka-askelit hommattava.



S13 vakio jarrut, kun ovat lähinnä naurettavat ja sattui omalta kylältä löytymään Z32 jarrusatulat halvalla, tuli niitäkin päivitettyä.
Niiden kaveriksi vielä isompi pääsylinteri, teräspunosletkut, uudet jarruputket ja Mamasanilta EBC Turbogroove levyt ja Yellowstuff palat.


Voimansiirto puolelle hommasin Nismon? 2-way lukon ja vakio kytkimen tilalle, XTD stage 4 kytkimen (Jousittamaton sintteri), jonka paineasetelman kohdistus reiät, eivät olleet kiinanpojalla ihan osuneet kohdalleen.
Katsotaan monta kierrosta vakio vaihteisto kestää. Jos/kun antautuu, on suunniteltu jo tilalle E36 328/M3:sessa käytettyä 5-vaihteista ZF:ää.
Tiheä välitteinen (voidaan käytää harvempaa perää), jossain määrin kestäväksi todettu ja tarjonta kohtuullinen.
Aika näyttää, mitä tapahtuu.


Moottoripuolella oli auto noutaessa, aivan liian iso keulakuuleri, hupaisat ahtoputket, kiina rosteri-pakosarja, S15 Sr moottorin ahdin (T28R?), ~3" DP ja Putkisto.
Muuten vakio. Ei herättänyt luottamusta kyseinen setuppi, joten tilasin Z-powerilta Nistunen + säätöohjelman, Z32 maffin, ison syylärin.
Muita osia, on haalittu sieltä täältä. Polttoaineen syöttöön löytyi huolletut GT-R suuttimet ja tilasin uuden Bosch 044 -polttoaine pumpun tankin sisään.
Ahtoputketkin tein uudestaan, 2.5" perus pakoputki tavarasta. Ajavat varmaan asiansa.

Jotta ei tarvitse pelätä, milloin vakio puolat tulevat tiensä päähän. Laitetaan ennen säätöä paikalleen, VAG FSI puolat.
Jäähdytystä lisättiin jo isolla syylärillä, mutta öljyn lämpöjä hallitsemaan, laitan öljynlauhari sarjan, 16-rivisen kennon ja sille moottoripyörän flektin (ihan varmuudeksi).
Samalla laitan ohjaustehostimelle, 13-rivisen lauharin.


Kabiinin puolelta löytyy 6-pistevyöt ja Cobran penkit. Katalysaattorin "pahka" leikattu pois ja "poikkiputket" laitettu, joihin penkin on sivukiinnitys raudoilla laitettu.
Sisuta tyhjennetty lukuun ottamatta, kojelautaa, ovipahveja ja keskikonsolia.
PLX laajakaista, flektien katkaisijat ja päävirtakatkaisija vaijerineen laitettu kojelautaan, jo ennestään olleiden Autogaugen "tarkkojen"-mittareiden lisäksi (ahto, Öljynpaine ja -lämpö).




Barzetta, kun on kirosana ja stance hommia harrastetaan volkkarin kanssa.
On hommattu kevyitä ja sitten hiukan leveämpiä vanteita.
Etuvanteina pyörivät Buddyclub P1 takovanteet 8x17 et~30. 215/45-17 renkailla.
Takana sitten luonnollisesti, vaihtelevasti Buddyclub 9x17 2kpl, ATS 10x17 4kpl ja Blizt? 9.5x17 2kpl vanteet.
Renkaina 225-245/40-45-17. Merkki vaihteleva.

Haaveena olisi saada eteen 9x17 et15 ja taakse 9.5x18 et12-20 setti. Etenkin Gramlights 57D:stä, olen haaveillut iät ja ajat.
Aika näyttää toteutuuko haave. Ajetaan sillä aikaa noilla nykyisillä tinoilla ja tehdään auto muuten suunnilleen nippuun.


Autohan on täysipommi, hengenvaarallinen, p**ka, ei hyvä mihinkään suuntaan.
Tekisi mieli löydä lihoiksi ja hommata parempi kori, joka tehtäisi kunnolla, mutta rikotaan ensin nyt tämä ja testataan toimivatko muutokset.

Kahden harrasteauton, yhtä aikainen rakentaminen syö motivaatiota ja valuuttaa, joten katsellaan miten etenee ja mihin sijoitetaan ja missä järjestyksessä.
Mutta, kesällä 2014 ajetaan! (jos olkapää leikauksesta toivutaan ennen uusia lumia...)

Kertauksena vielä speksejä:

Tekniikka:
CA18DET (kuulemma avattu, laakeroitu pari tkm sitten)
Nistune
444cc GT-R suuttimet
Z32 MAF
Bosch 044-pumppu tankin sisällä
T28R? S15 SR20 Ahdin + Kiina pakosarja.
Vag FSI-puolat
Aivan liian iso välijäähdytin
16-rivinen öljynlauhdutin
Ohjaustehostimella 10-rivinen öljynlauhdutin
ISO-jäähdytin + 2 kpl 12" flektejä
6-napainen päävirtakatkaisija + vetovaijeri.
~3" putkisto, Nuoriso suodatin, PLX-laajakaista, ebay huohotinkeruusäiliö jne.

Voimansiirto:
XTD Stage 4-kytkin (halvalla jenkki-ebaystä)
Hel-performance -teräspunos kytkinletku
Nismo? 2-way lukkoyksikkö
R33 4.11-perävälitys
Vakio vetoakselit

Alusta:
BC-racing BR 12kg 12kg jousilla (hommataan tarpeen mukaan pehmeempiä)
Siniset, halvat, säädettävät tukivarret (etureaktio, taka-auraus, -camber ja -traction)
Taka alat.varret vakiot. (Uretaanipuslat tulossa)
Taka-apurungon helat DW-alumiiniset. (nostetaan apurunkoa jossain vaiheessa)
Takana S14 5-pulttiset navat.
S14 etu olka-akselit (Haapalan Pakoputkikojaamo-special) ja alatukivarret (25mm jatkettu, uretaanipuslilla)
Hammastankoa siirretty 25mm eteenpäin + apurunko jäykistehitsattu

Jarrut:
Z32 alumiini jarrusatulat + EBC Turbogroove levyt + EBC Yellowstuff palat.
BM50 R32 GT-R jarru pääsylinteri (25.4mm. Vakio S13 on 23.8mm jos en väärin muista)
Hel-performance -teräspunos jarruletkut
ABS poistettu
Vakio vaijerikäyttöinen rumpukäsijarru.

Kori:
Sisusta tyhjä (kojelauta, ovipahvit, keskikonsoli paikallaan)
Äänieristeet poistettu
Osittain jäykistehitsattu
Rumasti ruostekorjattu
Eteen sisälokasuojat "tynnyröity"
+30mm Magic aero takalevikkeet
Type X -helmat? ja takakulma- ja keskipalat
"Poikkiputki"-kiinnityksellä 2 kuppipenkkiä ja 6-pistevyöt
Nardi-ratti.
Joitain mittareita.
Paljon nippusiteitä

Vanteet:
Buddyclub P1 takovanteet 8+9x17 et30&38
ATS Apollo 10x17 et30
Blitz? 9.5x17 et15

PS. Lisäilen kuvia ja tarinaa sitä mukaan, kun jotain tapahtuu ja tarttuu järkeviä kuvia.
Auto on vielä kesken, sieltä täältä. Mm. Kuskinpenkin putket pitää tehdä, lukon asennus + välityksen vaihto, lauhareiden asennus, mittareiden piuhojen piilotus, nelipyörä suuntaus, Nistunen säätö jne. "pientä".
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 07, 2016, 00:02:00 ap kirjoittanut Aaperi »
"Drifting is 50% style & 100% driving... doesn't make sense? Well neither does drifting really." - Unknown
Vw Type 3 fastback
Nissan RS13 -> C33

Poissa Pena

  • Vakionaama
  • Viestejä: 207
  • no onhan se
Vs: Haapalan Pakoputki korjaamo: RS13
« Vastaus #1 : Helmikuu 09, 2014, 14:15:23 ip »
Mahtavaa! Hieno asenne, että ei heti tarvita 500hp tehoja. Huomaapahan ajolinjojen tärkeyden.
Tsemppiä olkapään kanssa, toivottavasti paranee!

Poissa veikkis

  • Pro-kuljettaja
  • Vakionaama
  • **
  • Viestejä: 960
    • Sideways Drift team
    • Sähköposti
Vs: Haapalan Pakoputki korjaamo: RS13
« Vastaus #2 : Helmikuu 09, 2014, 19:15:11 ip »
Tällähän menee hauskanpidon nimissä vaikka kuuhun ja kisoissakin jo varsin kauas. Fiksu homma kun mietitty vähän geometrioitakin...

Pistät vaan tän kuntoon, kansanauton ehtii ens talvenakin  ;)
Sideways Drift team
Web:         www.sideways.fi
Facebook:  www.facebook.com/sidewaysdrift
Instagram: sidewaysdriftteam

Poissa Repa

  • Moderaattori
  • Vakionaama
  • *****
  • Viestejä: 1112
  • F*ck U! F*ck U 2!
    • Sähköposti
Vs: Haapalan Pakoputki korjaamo: RS13
« Vastaus #3 : Helmikuu 10, 2014, 00:38:17 ap »
Hienoa ja tarkoituksenmukaista tekemistä. Pidä tuo!

Älä tee samaa virhettä kuin minä.
Aja ja nauti siitä. Räppää ja runno niin maan perkeleesti.
Mulla lähti projekti käsistä ja sitten alettiinkin rakentaamaan asuntoa. Neljään vuoteen en ole päässyt ajamaan.
Ajoin kuitenkin ehjän auton talliin 2009 syksyllä.  :-\

p.s. Olen otettu kun mun pommi on motivaation lähteenä :D

Poissa silveR

  • Moderaattori
  • Vakionaama
  • ***
  • Viestejä: 2962
Vs: Haapalan Pakoputki korjaamo: RS13
« Vastaus #4 : Helmikuu 10, 2014, 08:30:40 ap »
Jep, hyvä meininki. 8)

Kuten Repa sanoi, aja, aja, aja, aja ja aja. Sitten voi pajottaa, kun joku paikka antautuu totaalisesti. Moottoriswappi kuulostaa pikku hommalta, mutta niin ne aina tuppaa viivästymään ja pitkittymään, ja varsinkin kahden projektiauton loukussa on motivaation löytäminen välillä tosi tuskaista. Monta kertaa on harmittanut, kun piti se oma RB kaivaa ylös ja alkaa tuotekehittämään. Ajamallahan mäkin sen oranssin nosturille aikanaan pistin.

Tsemppiä touhuihin ja kesäksi ajoon!

Poissa Aaperi

  • Vakionaama
  • Viestejä: 831
    • Aaperi.kuvat.fi
    • Sähköposti
Vs: Haapalan Pakoputki korjaamo: RS13
« Vastaus #5 : Helmikuu 10, 2014, 09:10:11 ap »
Siis, tekniikkaswappi ei ole todellakaan To-Do-listalla.
Tarkoitus ajaa rahkeiden mukaan koko kesä.
Jos ei hajoa, ajetaan samalla kombinaatiolla seuraavakin kesä.

Lähinnä mietitty, jos/kun CA-kajahtaa. Eli rikotaan ensin, sitten vasta lyödään telakalle.
Kuten kirjoitin "JOS tekniikka vaihtuu, se on tod.näk plapla".
Todennäköisempää on, että ehostetaan CA:ta.
Enemmän tekisi mieli, ennakoida vaihteiston kohdalla.

Mutta, kuten totesin. Rikotaan ensin ja korjataan sitten. Mutta, mikäs CA:n ja S13 vakiolaatikon tappais? :D

Tällähän menee hauskanpidon nimissä vaikka kuuhun ja kisoissakin jo varsin kauas.

Tarkoitus ei ole lähteä kisaamaan.
Miusta vähän tuntuu, että kilpailu pilaa tämän lajin...
"Drifting is 50% style & 100% driving... doesn't make sense? Well neither does drifting really." - Unknown
Vw Type 3 fastback
Nissan RS13 -> C33

Poissa Aaperi

  • Vakionaama
  • Viestejä: 831
    • Aaperi.kuvat.fi
    • Sähköposti
Vs: Haapalan Pakoputki korjaamo: RS13
« Vastaus #6 : Toukokuu 01, 2014, 12:21:51 ip »
Olkapiä leikkauksesta aletaan olla "toipuneita".

Jotain yritetty saada aikaan.
Tai no, lähinnä asennettu kiinan-aerocätchejä, liimattu vortex generaattoreita (because racecar), asennettu apparin vyölenkit ja pilkottu keulaa...

Sisusta alkaa olla harness baria ja maalia vaille.

Ennen keulan pilkkomista, otin muutaman kuvan ilman lumihankea:



Keulan pilkkominen alkoi sillä että, suunnittelin "miten sitä asentaisi lauharit keulalle?".
Edellisenä viikonloppuna, tuli käytyä laittamassa kaverin S13:sta.
Ja samalla tuli vakoiltua, miten kaveri oli tehnyt irroitettavan lukkopellin ja pakettina irtoavan välijäähdytin + lauhari pakettin.

Tuumasta toimeen.
Ja puukkosahalla alkuperäinen lukkopelti ja muita turhia alkuperäisiäkannakkeita pois.
Ennen
Jälkeen:


Sitten vahingossa, tartuin alapalkista sisäpuolelta kiinni, sormet läpi ja näky oli tämä:
Liekkö reaktiotankojen kannakeet olisivat kesän rääkissä kestäneet paikallaan...


Totesin että, "parempi varmaan tehdä putki samantien tuonkin tilalle", puukkosaha käyntiin ja tiggi tulille.
Hahmottelin jo eilen illalla, reaktiotankojen kannakkeiden kannakkeet paikalleen.

Tarkoitus tehdä:
-alapalkki kiinteäksi
-lyhentää vähän runkopalkkien päitä (2-5cm) ja tulpata päät
-lukkopelti lauhareineen neljällä pultilla irtovaksi. Kuin myös välijäähdytin.
-bash barit eteen ja taakse

Katotaan mihin sitä tänään päästään. To be continued...
"Drifting is 50% style & 100% driving... doesn't make sense? Well neither does drifting really." - Unknown
Vw Type 3 fastback
Nissan RS13 -> C33

Poissa Aaperi

  • Vakionaama
  • Viestejä: 831
    • Aaperi.kuvat.fi
    • Sähköposti
Vs: Haapalan Pakoputki korjaamo: RS13
« Vastaus #7 : Kesäkuu 01, 2014, 18:17:12 ip »
Auto taas pyörillään ja melkeinpä ajoa vaille.

Koeajoa suljetulla alueella varovasti tehty. Tuntuis toimivan suunnilleen niinkuin pitää.
Eikä VIELÄ edes hajonnut vaikka varovasti kytkintä livauttelinkin ja ohjausta riuhdoin.
Kyllä tuntui hyvältä, 1.5 vuotta talliin ajon jälkeen ajaa enemmän kuin, tallista ulos ja takaisin.

5.7 olisi tarkoitus viimeistään päästä ajamaan Pesämäelle JDMCF päiville.
Pitää kyllä yrittää ehtiä käydä ennen sitä, vaikka motoparkissa grippiä kiertämässä.

Rumahan se on kuin *******, mutta ajoon tehty. Tai ainenkin yritetty.




Keulan saa nyt "huoltoasentoon", kuuden pultin ja muutaman letkun irroituksella.
Vielä pitää siistiä ja niputtaa letkuja ja johtoja. Myös VAG puola konversio on tekemättä edelleen...



Sisustaan harness bar tehty (ehkä vähän liian ylhäällä), sisustan saumat vedetty koriliimalla, maalattu hammerilla ja suunnilleen niputettu.
Johtoja pitää vielä niputtaa siistimmin.



Ensi viikolla pitää vielä kulmat ja Nistune säätää. Ja ajella uusia osia sisään puuhalappujen kera.
"Drifting is 50% style & 100% driving... doesn't make sense? Well neither does drifting really." - Unknown
Vw Type 3 fastback
Nissan RS13 -> C33

Poissa Aaperi

  • Vakionaama
  • Viestejä: 831
    • Aaperi.kuvat.fi
    • Sähköposti
Vs: Haapalan Pakoputki korjaamo: RS13
« Vastaus #8 : Joulukuu 16, 2014, 11:38:55 ap »
Kesä oli ja meni.
Kadulla saatiin säädeltyä toimimaan ihan ok ja pari kertaa käytiin radallakin.

Syyskuun alussa kävin Motoparkissa ajamassa päivän grippiä.
Auto toimi hyvin lukuunottamatta dumpin aiheuttamaa rötäämistä, paskaa vaihdelaatikkoa, liian pitämättömiä renkaita ja hävinneitä etujarrupaloja.

Etujarrupalat (EBC yellowstuff) hävisivät siis yhden päivän jälkeen. Asiaa mietiskelinkin jo syksymmällä Pikakysymyksiä-topikissa ja asiasta kyselinkin mamasanilta, jossa otetiinkin palautetta vastaan ja yhdessä tuumittiin mitkä otetaan seuraavaksi. Seuraavaksi Bluestuffit tilalle.
Jarrut kyllä pitivät kuin tauti ja eivät hävinneet missään vaiheessa. Jarruihin kannattaa sijottaa  :-*

Perässä on vielä vakiovälitys (3.9), jonka vuoksi olisi ollut mukava pudottaa kakkosvaihteelle parissa mutkassa, mutta kolmosvaihde on raiskattu aikaisempien omistajien toimesta ja pykälä kun ei mene päälle, parista mutkasta ulostulo oli vähän potkimista kolmosella (tai kolmosen sorvaamista). 4.36 välitystä saa tarjota jos pyörii ylimääräisenä. Kuin myös 3.69 tai 3.5X välistystä. (ZF-vaihteiston varalle)

Olka-akselit, kun ovat about nolla ackermanilla, lievää ulomman pyörän sortamista oli havaittavissa.
Pitänee hommata toiset olat grippiin ja tehdä vain rollcenter korjaus, eikä muuttaa kääntövarsia.

Eturenkaina oli Federal SS-595 jotka pitivät hyvin "normikaturenkaiksi", mutta kunnon renkailla pääsisi jo paljon kovempaa. Takana oli 10" vanteelle venytetyt 225/45 Starperformerit (painetta varmaan 3 bar), mutta yllättävän pitävät (eli tehon puute). Ei ajettu lujaa, mutta täysiä ;D


Auton jo ehdin laittaa talviteloille, mutta KBC Garage järjesti vielä lokakuun lopulla Heinjoella luisupäivät.
Eikun dumpin tilalle By-pass, puuhalaput lasiin, auto täyteen renkaita, työkaluja, makkarapaketti ja menoksi.

Rantasalmella oli jo hyhmää tiellä, mutta luottavaisin mielin "eihän nyt ennää radalla loskaa ole tähän aikaan"-mielessä.
Motarilla suolavettä lensi ja ilmeisesti ilmansuodatin kyllästyi sillä.
Tästä ei ilmeisesti maffi tykännyt ja auto rotäsi pitkin päivää, loppuakohden onneksi parantuen.

Varikkolle päästiin, varikko peilijäässä ja ensimmäisenä näkyi Subaru ajamassa nelipyöräluisua ympäri rataa.
"Ei varmaan ois tarvittu neljää paria takarenkaita" totesi kartturina ollu Särkkä...
Ensimmäinen kysymys taisi olla Leinos Jannelta "Ai, teillä on kitkat? Mihis työ trailerin jätitte?"
"Mitkä kitkat? *******, venytetyt starperformerit alla ja ajamalla Savonlinnasta asti"
Saatiin nauruja ja päänpuistelua. En tiiä miks...

Auto purettu, tuttuja ja tuntemattomia morjestettu, eikun koittamaan rataa.
Jäätä, loskaa, vettä. Mutta, ratana ihan helevetin hauska, riittää (ainenkin vesikelillä) tuossakin hiirimoottorissa teho.
Ja enempi ajaessa alkoi jääkin häviämään.
Laatikko edelleen paska, kun kolmonen ei mennyt kuin raivolla päälle.

Alkuun varovasti auton tunnustelua ja kokeilua. Olka-akseleita kun ei oltu testattu varovasti, kuin "suljetulla alueella".
Ajeltiin KBC Mikon perässä ja saatiin kiinni jossain vaihessa, jolloin pirun sarvet kasvoi ja koko ajan lähemmäksi.
Pari kierrosta ja Mikolla taisi mennä takapyörät jään puolelle, jolloin spinnasi ja itse takana neljä pyörää lukossa suoraan kylkeen.
Tulos tämä reilun 5min jälkeen:

[youtube]GTr1a0WNLdM[/youtube]
kolari @5.25

Varikolle tarkistamaan vahingot, vääntynyttää peltiä, pari aerocatchiä rikki.
Tuo tekemäni lauhari/kuuleri teline kesti vääntymättä, mutta alkuperäiset lukkopellin tyngät vääntyivät taaksepäin.
Onneksi varikolta löytyi leka ja itsellä pitkä tunkinvarsi joilla saatiin auto oijjottua niin, että saatiin konepelti kiinni nippusiteillä.

Ja eikun radalle. Hetki ajoa, viimeiseen mutkaan puolen vaihdossa kakkoselta kolmoselle vaihto ja potkimista.
Tuloksena sulalta linjalta jäälle, jossa auto valui ulos ja pieni ojassa käynti  ;D
[youtube]1xf9E0Y9rms[/youtube]

Varikolle tarkastamaan vahingot. Pyörät suorassa ja ei öljypohja paskana. Radalle ->
Nyt vähän varovaisemmin. Ei enää muita tilanteita, kuin Leinosen varikolle kääntyminen @ 3.50. Ei huomannut, että tulin takana.
Mutta, mielestäni ei varikkolle noin saisi kääntyä, vaikka ei muita olisikaan radalla...
[youtube]HPR5WntrJ00[/youtube]

Tämän jälkeen lämmötkin meinasivat nousta, joka johtui rutussa olleesta ylävesiletkusta. Joten, päätin lopettaa ajamisen, ennen kuin olisin kaatanut auton tms.
Kartturinkin halusi kotiin vielä saman vuorokauden aikana. Ei yhtään luottoa nykyään kele.
Lekaa ja tunkin vartta vähän lisää, jolloin letku oikesi ja saatiin konepelti catcheillä kiinni.
Puskuri ripustettiin nippusiteillä ja toinen luukku käännettiin väkisin ylös, jotta nähtiin ajaa kotiin.

Auto tuntuis yleisesti hyvältä. Tai mitä tuollaisissa olosuhteissa sai kuvaa.
Olka-akselit toimivat mielestäni hyvin, ohjaus on nopea ja tarkka, ilman mitään tökkimisiä tms.
Ehkä ainoa minkä huomasin oli se että, puolenvaihdossa (esim. spinnausta pelastaessa) jos menni lähelle lukkokulmaa, ohjaus jäykkeni ja palautti rajusti.
Tiedä, sitten meinaako mennä kääntövarsi "kuolleeseen kulmaan" eli onko kääntövarsi vielä liian pitkä. Tai ihan liikaa casteria. Tai onko sitten ackermanissa heittoa pyörien välillä. Tutkitaan
Ei ehtinyt noilla 20min ajoilla, paljoo perehtyä ja tunnustella. Etenkään noissa olosuhteissa.

Illalla kotona katselin autoa ja huomasin apparin takapyörän harittavan ojassa käynnin jäljiltä.
Keulaa pitää myös oikoa. Pitää katsoa tekeekö kokonaan "putkikeulan" vai oikooko nuo "lukkopellin jämät".
Pitää tehdä myös "bash-barit" (jotka piti tehdä jo ennen Heinjokea...)

Tarkoituksena oli tehdä nyt talven aikaan ZF-laatikko ja kaaret koppiin.
Mutta, käyttikseksi tulleesta C33 laurelista, hajosi ykkös-sylinterin mäntä, joten tehdään ensin käyttis kuntoon ja kilpiin...

PS. Pahoittelen kuvien vähyyttä. Ei ratapäiviltä ole ilmaantunut kuvia ja omanikin kun myin pois, näitä romuja rahoittaakseni.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 16, 2014, 15:40:26 ip kirjoittanut Aaperi »
"Drifting is 50% style & 100% driving... doesn't make sense? Well neither does drifting really." - Unknown
Vw Type 3 fastback
Nissan RS13 -> C33

Poissa Aaperi

  • Vakionaama
  • Viestejä: 831
    • Aaperi.kuvat.fi
    • Sähköposti
Vs: Haapalan Pakoputki korjaamo: RS13
« Vastaus #9 : Helmikuu 19, 2015, 11:52:18 ap »
Näin talvilomaa viettäessä, ajattelin nypätä tuon sisäänpainuneen etukulman nypätä suoraksi.
No, kävi taas ihan perinteisesti... eli karkas "vähän" yhden illan homma.

Pahoittelen p*skoja perunalla otettuja kuvia jo ennakkoon.

Päällepäinhän ei pahalle näyttänyt. Uudet etuvanteetkin tuli hommattua, kun edukkaasti löytyi. (ssr professor 8.5x17 et25 + 215/40 Federal rsr. "Joutuu" madaltamaankin vielä)


Heinjoella oijottiin jo runsaasti, että päästiin kotiin. Silti tuo kulma oli n. 5cm sisässä.


Ei lähtenyt oikeamaan fiksusti/helposti, alkoi aikaisemmat sätöstelyt häritsemään ja alkoi visiot lentämään.
Seuraavaksi näkymä olikin tämä



V-mounttia on mietiskelty ja nyt se on mahdollista toteuttaa.
Katsotaan saadaanko tehtyä järkevästi.




Nyt samalla pitää tehä ne bash-barit, jotka piti tehdä jo ennen Heinjokea.
Edit: Takanen tehty


Naureskelin itsekseen, kun tajusin, että autossa on putkikeula, jota näkee kilpureissa enimmäkseen ja autossa on 250hp? Jumal-CA-moottoria  ;D

Otetaan parempia kuvia, kunhan saadaan rullaavaksi.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 28, 2015, 23:49:25 ip kirjoittanut Aaperi »
"Drifting is 50% style & 100% driving... doesn't make sense? Well neither does drifting really." - Unknown
Vw Type 3 fastback
Nissan RS13 -> C33

Poissa kumimuumi

  • Vakionaama
  • Viestejä: 234
  • [ruma ascona]
    • Sähköposti
Vs: Haapalan Pakoputki korjaamo: RS13
« Vastaus #10 : Helmikuu 21, 2015, 20:44:09 ip »
Ei kai se ole mitenkään huono juttu rakentaa vessasta kilpuri ennen kuin rakentaa siihen tehoakin? ;D

Oliko toi vihreä ihan nissanin oma väri? Hyvän näköinen noiden Buddyclubien kanssa 8)
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 22, 2015, 18:45:52 ip kirjoittanut kumimuumi »
"hienoa nähdä että näitä vastatuleen kusioitten projekteja rupee lisääntymään tänne"  (c) Ans1

Poissa Aaperi

  • Vakionaama
  • Viestejä: 831
    • Aaperi.kuvat.fi
    • Sähköposti
Vs: Haapalan Pakoputki korjaamo: RS13
« Vastaus #11 : Helmikuu 25, 2015, 15:28:30 ip »
En tiedä mikä väri tuo vihreä on. Harmi kun joutu niin paljon peltihommia tekemään, ettei saanut tuon värisenä pidettyä.
Entinenkin omistaja täällä kirjoittelee, joten hänellä saattaa olla tietoa.

Maalata pittää jossain vaiheessa, mutta ei kehtaa ennenkuin kaaret on tehty ja korin osia hommattu.
"Drifting is 50% style & 100% driving... doesn't make sense? Well neither does drifting really." - Unknown
Vw Type 3 fastback
Nissan RS13 -> C33

Poissa Aaperi

  • Vakionaama
  • Viestejä: 831
    • Aaperi.kuvat.fi
    • Sähköposti
Vs: Haapalan Pakoputki korjaamo: RS13
« Vastaus #12 : Heinäkuu 01, 2015, 11:30:45 ap »
Kappas se onkin jo Heinäkuu. Talviloman aikaanhan tämä piti saaha nippuun  ;D
No, oli miten oli. Eilen ensimmäinen koeajolenkki tehty uudella setupilla.

Keula on nipussa(rumat lauhareiden kannakkeet, pittää tehdä nätimmät..).
Törmäyssuoja on neljällä M10 pultilla ja "lukkopelti"-kehikko myöskin neljällä M10-pultilla kiinni.
Tietenkin letkut johdot jne. lisäksi, mutta noin 10min saa purettua kaiken pois.

Sisälokareita ei tullut sen kummemmin tehtyä, pestään vesikelien jälkeen konehuonetta useemmin.
Ja eihän tämä katupeli enää olekkaan, joten ei tuottane ongelmia. Jos tarve tulee, pitää taivutella muovilevystä jotkut suojat.



Oman lisätyönsä teetti ecun vaihto ja uuden johtosarjan teko.
Foorumille tuli sopivaan hintaan myyntiin, Haltech PS1000 flying lead johtosarjan kanssa.
Se piti kiireellä poistaa ja samana iltana karsiintui kiireellä vakio johtosarja pois.
On muuten älyvapaasti reititetty ja tehty muutenkin, tuo alkuperäinen j.sarja. Ja painoakin taisi olla+20kg.

Triggeröinnin hoidin vielä vakio CAS:silla ja TPS:n myös toistaiseksi vakiolla, mutta muuten uudet anturit hommasin Autotune.fi:stä.
Bensapaine, öljynpaine (myös lämpö, kunhan saan anturille fiksun paikan), Jäähd.nesteen lämpö, imuilman lämpö, nopeusanturi (joka lukee kardaanin pultin alle laitetusta hampaasta "1GT101DC"-style hall anturilla nopeuden. Johdotettu, anturin kannake pitää vielä tehdä.) Ecussa 2.5 bar map-anturi joka saa toistaiseksi riittää.
Johdotuksista tuli miun tekemäks yllättävän siisti. En oo voinu sietää sähköhommia aikaisemmin, mutta nyt kun paneutui ja ajan kanssa (viikkoon) niitä teki oli jopa mukavaa.

Tavoitteena oli tehdä mahdollisimman simppelit ja helposti siirrettävissä olevat sähköt. (esim. jos tarvitsee kori vaihtaa)
Haltechin yhtenä etuna on omasta mielestä se, että saa yhdellä CAN-väylällä liitettyä IQ3 Display Dashin johon saa näkymään kaikki eculle tulevat anturitiedot jne. Näyttö on vielä hankinnan alla (hintansa vuoksi), mutta eipähän tarvitse ylimääräisiä "autokaukeja" laitella. AEM UEGO-laajakaista ja nestevaimennettu teollisuuspaine mittari ovat tällähetkellä kiinni.

Tulevalla IQ3:lla saadaan mittaristo hoidettua, mutta entäs katkaisija puoli?
Ne on hoidettu 6-napaisella päävirtakatkaisijalla, jossa vaijeri ulkopuolelle ja ARC 8000-switch panelilla. Erittäin fiksu laitos sekin (ja pirun kallis tämäkin...).
Yksi 16mm2 virtajohto sisään, käytettävien laitteiden johdot paikalleen ja eikun käyttäämään. Saa valittua onko katkaisija jatkuva vai hetkellinen esim. ecuvirta ja startti. Ja myöskin saat valittua mitkä kaikki katkasijat menevät "off-asentoon" kun sammutat auton.
Tuon lisäksi tarvisin laittaa kaksi perus on-off-on katkaisijaa lyhyille-pitkille valoille (luukuut kyllä kiinteästi sleepy-asennossa  ;D )ja vilkuille (eivät vilku, vaan palavat kokoajan).
Ainoat ulkoiset releet Haltechin omien ja ARC:n lisäksi, ovat flekteille (joita ecu ohjaa) ja jarruvaloille.

Testivideo Testivideo 2

Vakio sisätilan puhaltimen korvasin Bilteman perus 12v venepuhaltimella.
Aika hyvin jaksaa puhaltaa vakiokanavankin läpi tuulilasille. Saas nähdä kosteilla keleilla miten jaksaa pitää tuulilasin auki.
Pyyhkijöillä on enää yksinopeus ja se on toteutettu ihan vakiomoottorilla ja vivustolla.


Sisustasta tuli aika "kliini". Eipä oikeastaan mitään ylimääräistä.
Kyytiläisille laitan tänään vielä alumiinisen jalkatuen, kun valittelivat motoparkin takasuoran pään jarrutuksen koskevan...öö...pähkinöihin.



Ulkokuoreltaan tuollainen perusmattamustarumasuomi-s13. Suorat ja ehjät lokasuojat löytyi kaverilta. Antaa olla ruskeat, onpahan edes jotain väriä.


Täällä vielä satunnaisia kuvia joita en kehdannut kaikkia linkata: Klik

Nyt pitäisi säädellä ja yrittää viimeisellä ajaakkin kunnolla. Ahdin kyllä tiensä päässä (pölläyttelee), mutta ajetaan niin pitkään kun kestää/rikotaan/kolaroidaan (taas).
Nyt lomalla voisi käydä heinjoella ja/tai motoparkissa ajamassa ja elokuun alussa joutsassa(jos vielä nipussa)
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 01, 2015, 11:34:22 ap kirjoittanut Aaperi »
"Drifting is 50% style & 100% driving... doesn't make sense? Well neither does drifting really." - Unknown
Vw Type 3 fastback
Nissan RS13 -> C33

Poissa spanx

  • Vakionaama
  • Viestejä: 216
    • Sähköposti
Vs: Haapalan Pakoputki korjaamo: RS13
« Vastaus #13 : Heinäkuu 01, 2015, 13:29:44 ip »
Näppärän näkönen katkasinpaneeli :)

Ylettääkö turvavöissä kaikkiin tarpeellisiin nappuloihin? :D

Poissa Aaperi

  • Vakionaama
  • Viestejä: 831
    • Aaperi.kuvat.fi
    • Sähköposti
Vs: Haapalan Pakoputki korjaamo: RS13
« Vastaus #14 : Heinäkuu 01, 2015, 22:41:26 ip »
Joo kyllä ainenkin mie yllän ihan hyvin.
Tämmönen apinan käsinen, 183cm kuivan kesän orava kun oon  ;D

Tuo vakio TPS vähän tuntuu herjaavan, kun välillä ei meinaa antaa asentotietoa ja välillä antaa taas liian suurta lukua, todelliseen läpän auki oloon verrattuna.
Pittää koittaa sitä pähkäillä. Muuten tuntu tankkausreissulla toimivan ihan ookoo. Karttojen hieromista huomenna luvassa.

Edit: Laatikon välitykset on tuolla "euro"3.9 välityksella todella aavikkomallia, katsotaan jos sais sen 5vaihteisen ZF:n + 3.69 perävälityksen (jonka edukkaasti löysin ebaystä) paikalleen talven aikaan.
Pitäisi olla aika muikeat välitykset tuollaiseen pikkukoneeseen.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 01, 2015, 23:05:52 ip kirjoittanut Aaperi »
"Drifting is 50% style & 100% driving... doesn't make sense? Well neither does drifting really." - Unknown
Vw Type 3 fastback
Nissan RS13 -> C33